vrijdag 26 maart 2010

Twitter is leuk

Ruim een jaar geleden heb ik mijn account aangemaakt, maar sinds de gemeenteraadsverkiezingen ben ik actief geworden.
Het leukste is wel dat iedereen er steeds leuke dingen aan toevoegt.
De ene toepassingen na de andere verschijnt. En... de meeste zijn 'gratis'. 
Maar ondertussen weten we wel wat 'gratis' betekent. Net als in het normale leven gaat alleen de zon voor niets op. Wie even verder kijkt dan het woord 'gratis', ziet dat bijna alle toepassingen aan de aanbieder de kans geven om inzicht te krijgen in het gedrag van twitteraar. 
Het aanbieden van de "korte url's" moet geld kosten. Toch bieden veel sites dat aan, vaak in combinatie met iets leuks, of handigs. Daar zit dus geld in! Niet uw geld, maar uw gegevens. 

Die korte url's bieden nog een andere mogelijkheid. SPAM en andere ellende. De lezer weet immers niet naar welke site hij/zij geleid wordt. U bent gewaarschuwd. Wat kunt u hier zelf aan doen?
Niet veel; opletten wie de link aanbiedt scheelt veel. Niet 'zomaar' retweten van onbekenden scheelt ook.

Ik doe ook mee aan het gebruiken van een korte url's. Het is zo handig. Ook gebruik ik van die handige programma's als Tweetdeck voor mijn laptop, Addthis voor mijn browser (Firefox), Pocketwit voor m'n gsm en een aantal sites die leuke dingen opzoeken in de database van twitter.
Uiteraard zijn ze allemaal gratis. 
  • Pocketwit is een open-source-programma, dus source is controleerbaar. Gratis.
  • Tweetdeck heeft er veel tijd (=geld) in gestoken; toch gratis. Verdient dus geld met hun korte url.
  • AddThis is hetzelfde verhaal. Het geeft mooie statistieken, maar... die statistieken zijn niet alleen voor jou. Het is een mooi voorbeeld van een deel van de data die met verkorte url's ter beschikking komt. Alleen... het is zoooo handig in je browser of op je site.
  • Foto's en andere media linken... vele mogelijkheden.. (werken dus ook via korte url's
Daarnaast is de Twitter-database een bron van informatie. Niet alleen voor jou en mij. Wij leggen er geen database voor aan om de berichten te analyseren. Als ik kijk naar de berichten verstuurd heb, kun je daar precies uithalen wat ik belangrijk, hoe ik leef. 
Naast de teksten zelf is er meer bekend. Zo kun je zien wanneer ik meestal slaap, hoe actief ik ben, wie mijn belangrijkste contacten zijn, wanneer ik mijn account heb aangemaakt, wanneer ik wat gezegd heb. Tja... In plaats van mijn eigen naam, kan ik ook de jouwe intikken.
Gelukkig zijn sommige sites er duidelijk in dat ze commercieel zijn. Van sites die 'heel verzorgd' zijn, er veel tijd in hebben gestoken en veel verkeer genereren, kun je uit gaan dat ze commercieel zijn. 
Helaas wil het niet zeggen dat alle 'eenvoudige' sites niet commercieel zijn en alle flitsende sites commercieel.

Een Engelstalige site laat goed de gevaren zien: PleaseRobMe.com
  • Als je op vakantie bent, ben je niet thuis.
  • Als je twitter-locatie in beweging is en je via een mobiele app twittert, ben je zeker niet thuis.
  • Als je zo naar de film gaat, ben je zeker 2 uur weg.
  • Met Pasen naar de Maladieven, staat al snel voor een week vakantie.
  • Als jij dit gelezen hebt, is het goed mogelijk dat een inbreker dit ook gelezen heeft.
  • en zo zin er nog wel meer punten te bedenken die aan een inbreker duidelijk maken wanneer hij/zij het beste toe kan slaan.
Wat ik hierboven geschreven heb, geldt natuurlijk niet alleen voor twitter, maar voor alles op internet. Je kunt er gerust van uit gaan dat ALLES wat je via internet doet in principe bekent kan zijn bij anderen.
(Dankzij de moderne techniek kun je dat uitbreiden naar: alles wat je doet op een computer die (soms) op internet is aangesloten) 
Internet is net een café. Je denkt privé in een hoekje te zitten, maar je bent in het openbaar.

Leuk of handig zijn kamertweets , Nationale Twittergids, Acties voeren (grafisch), (meer volgen)

Om alle reclame via die korte url's een beetje in de perken te houden, gebruik ik Firefox, in combinatie met 2 'add-ons': Adblock Plus en Adblock Plus: Element Helper. Met deze combinatie om heel uitgebreid reclames en andere ongewenste zaken te onderdrukken. 
(Tja... ik gebruik ook reclames, bij mij gaat ook alleen de zon voor niets op. Ik zorg er alleen wel voor dat de reclame niet overheerst.)

1 opmerking:

Unknown zei

Als je veel twittert en dat opeens niet meer doet, dan ben je ongetwijfeld ook niet thuis. :-)